miércoles, 6 de enero de 2016

La fotografía como técnica.

Camera Obscura


Thomas Wedgwood


"The images formed by means of a camera obscura, have been found to be too faint to produce, in any moderate time, an effect upon the nitrate silver" Thomas Wedgwood, 1802.

Joseph Nicéphore Niépce, 1826. Heliograbado a partir de Grabado del Cardenal Jorge (1650).


Joseph Nicéphore Niépce, 1826-27. Vista desde la ventana en Le Gras.


Joan Fontcuberta. Googlegrama: Niepce. 2005.


"El daguerrotipo anunciaba ya no sólo la sociedad de la información, sino también la sociedad del espectáculo" Joan Fontcuberta

Luis Daguerre en 1844, por Sabatier Blot.


Louis Daguerre. Boulevard du Temple. 1838.


Louis Daguerre. Bodegón. 1837.
File:Daguerreotype Daguerre Atelier 1837.jpg

Cámara para obtener daguerrotipos




Willam Henry Fox Talbot por Ivan Szabo (circa 1850).

File:William Fox Talbot.jpg

"In spring of 1834 I began to put in practice a method which I had devised some time previously, for employing to purposes of utility the very curious property which has long been known to chemists to be possessed by the nitrate of silver; namely, its discoloration when exposed to the violet rays of light." William H. F. Talbot, 1839



Hojas de Orquídea, dibujo fotogénico de William F. Talbot
File:William Henry Fox Talbot - Leaves of Orchidea.jpg

Proceso de inversión de Fox Talbot, primero en trabajar con reversión del negativo al positivo


Hippolyte Bayard, Autorretrat. 1863.


Frederick Scott Archer. 1855.
Frederick Scott Archer.jpg


Gustave Le Gray. Autorretrato. 1856-59.
LeGray portrait2.jpg

Gustave Le Gray. La gran ola, Sete. 1857
File:Gustave Le Gray-The Great Wave.jpg

Gustave Le Gray. Brick au claire de lune. 1846-47
File:Gustave Le Gray - Brig upon the Water - Google Art Project.jpg

El estudio viajero de William Barton Micklethwaite circa 1850-1860.



Marcus Sparling en la carreta fotográfica de Fenton. 1855.


Roger Fenton. Valley of the Shadow of Death y fotografías de guerra. 1855.








Foro romano. Robert MacPherson. Antes de 1872.
A photograph of the Forum of Trajan in Rome. In the foreground are a number of small broken stone columns. In the background on the left is the church of Santa Maria di Loreto, while on the right is the Column of Trajan.

Phillip Henry Delamonte. Crystal Palace General view from Water Temple
File:Crystal Palace General view from Water Temple.jpg


Patente de cámara George Eastman Kodak




File:You press the button, we do the rest (Kodak).jpg

File:Kodak pocket camera advertisement 1900.JPG


Lady Elizabeth Eastlake. Hill & Adamson. 1847.


"It is now more than fifteen years ago that specimens of a new and mysterious art were first exhibited to our wondering gaze (...) Since then photography has become a household word and a household want; is used alike by art and science, by love, business, and justice; is found in the most sumptuous saloon, and in the dingiest attic—in the solitude of the Highland cottage, and in the glare of the London gin-palace—in the pocket of the detective, in the cell of the convict, in the folio of the painter and architect, among the papers and patterns of the millowner and manufacturer, and on the cold brave breast of the battle-field" Lady Elizabeth Eastlake, 1857

Charles Baudelaire por Étienne Carjat. 1862.
File:Étienne Carjat, Portrait of Charles Baudelaire, circa 1862.jpg

"En esos días deplorables, una industria nueva se dio a conocer y contribuyó no poco a confirmar la fe en su necedad y a arruinar lo que podía quedar de divino en el espíritu francés. Esta multitud idólatra postulaba un ideal digno de ella y apropiado a su naturaleza, eso por supuesto. En materia de pintura y de estatuaria, el Credo actual de las gentes de mundo, sobre todo en Francia (y no creo que nadie se atreva a afirmar lo contrario), es éste: "Creo en la naturaleza y no creo más que en la naturaleza (hay buenas razones para ello). Creo que el arte es y no puede ser más que la reproducción exacta de la naturaleza (una secta tímida y disidente quiere que se desechen los objetos de naturaleza repugnante, como un orinal o un esqueleto). De este modo, la industria que nos daría un resultado idéntico a la naturaleza sería el arte absoluto". Un Dios vengador ha atendido a los ruegos de esta multitud. Daguerre fue su Mesías." Charles Baudelaire









No hay comentarios:

Publicar un comentario